شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

با این آشپزخانه ی فسقلی چه کنم…؟!

یکی از بارزترین و بزرگترین حساسیت زنان، آشپزخانه ی خانه است. چرا که بیشتر اوقات خود را در آنجا می گذرانند. زمانی که خانه می خرید یا اجاره می کنید، اگر دقت کنید زنان بیشتر به مقیاس آشپزخانه و تراس و پذیرایی توجه می کنند و ترس اکثر آن ها یک چیز است: آشپزخانه کوچک. در واقع  آشپزخانه های کوچک به راستی میتوانند برای زنان دردسر ساز باشند. اما چرا؟ زیرا آشپزخانه برای اکثر زنان ایرانی و شرقی در حکم فضای کار آن ها به حساب می آید. با تنگ و کوچک بودن فضای کار، نه تنها حس خفگان به بانوی خانه دست می دهد بلکه در انجام کارهای مربوط به این فضا نیز خلل ایجاد میشود. تا جایی که ممکن است اهالی خانه حسرت غذای خانگی را برای همیشه در دل خود داشته باشند. پس به حساسیتشان حق بدهیم.  بعلاوه با این که بیش ترین استفاده را معمولا خانم ها از آشپزخانه میکنند ولی نباید این فضا را، فضایی زنانه و صرفا مختص زنان دانست. آشپزخانه نه تنها برای زنان مهم است بلکه برای سایر اهالی خانه نیز مهم است. به همین علت در حین ساختن خانه باید به عضو مهم خانه توجه کنیم. این عضو مهم چیست؟ طبیعتا آشپزخانه. بی شک برای ادامه ی بقائتان نیاز به طعام دارید. پس بهتر است به فکر آشپزخانه‌مان باشیم. حال سوال این است، چه کسی قرار است آشپزخانه را تغییر دهد؟ طبق معمول چون زنان بیشتر اوقاتشان را در آشپزخانه می گذرانند و اینکه زنان دارای قوه ی خلق کردن زیباترین ها و بهترین ها هستند و با داشتن روح لطیف و ظریف می‌توانند این بار هم با کمک گرفتن از یک کارشناس امر -معمار و طراح داخلی- آشپزخانه را در یک چشم به هم زدن زیبا و زنده نمایند.

پس خانم های عزیز  پیش به سوی آشپزخانه که کلی کار داریم!

هنگامی که پای صحبت از آشپزخانه ای شیک و زیبا میشود، در وهله ی اول چه ویژگی هایی به ذهنمان می رسد؟ بله درست است نظرات متفاوت است. چرا که هر خانه ای نیازهای متفاوت و منحصر به فرد خود را داراست و صاحب خانه ها با خواست و سلیقه ی خاص خود خانه را دکور میکنند و این باعث می شود که تفاوت های چشم گیری با یکدیگر داشته باشند. اما این به این معنی نیست که تفاهمی نداشته باشند و اصولی در میان نباشد!

ما به شما چند نمونه از پیشنهادها در رابطه با آشپزخانه ی کوچکتان ارائه می دهیم.

●        قدم اول:

کابینت ها را هوشمندانه انتخاب کنید. در هنگام انتخاب کابینت ها فقط به رنگ آن ها اکتفا نکنید؛ چرا که مهمترین اصل که در حین دکور کردن آشپزخانه باید مد نظر داشته باشید، جادار بودن  کابینت و کمد ها، منظم و شیک بودن قفسه ها و چیدمان مرتب و صحیح لوازم آشپزخانه است.

برای دوچندان کردن زیبایی آشپزخانه و استفاده ی بیشتر از آن مهمترین قدم، استفاده کردن از روشنایی مناسب است. مخصوصا روشنایی های سقف، اُپن، اجاق گاز و کابینت ها. تا حد امکان از روشنایی ها بیشتری در آشپزخانه استفاده کنید. علت استفاده از روشنایی برای راحتی کار شما و دید کامل شما به فضای آشپزخانه است.

اگر اسم خاصی یا به اصطلاح محاوره ای؛ طرحی از من در آوردی برای دکوراسیون آشپزخانه تان ندارید و معمار و طراح داخلی در دسترستان ندارید، می توانید به تنهایی نیز از عهده ی دکور آشپزخانه تان بر بیایید. نمونه هایی که پسند کرده اید را در کنار هم قرار دهید و سعی کنید تفاهم هایی از آن ها را بیابید.

●        قدم دوم:

کابینت ها چه رنگ باشند؟ کف آشپزخانه با چه متریالی پوشش داده شود و چگونه خود را جلوه دهد؟ پوشش اپن چگونه باشد؟ عموما در آشپزخانه از چه رنگی استفاده می شود؟ و … . با این سوال و جواب ها اگر روند دکوراسیون را شروع کنید مطمئن باشید دکوراسیون منحصر به فرد و زیبایی را خواهید داشت.

موقع برنامه ریزی برای دکوراسیون آشپزخانه، حتما به این نکات توجه کنید که چقدر زمان خود را در آنجا سپری می کنید؟! اگر به آشپزی علاقه ندارید، استفاده کردن از فر و ماکروفر بزرگ بیهوده است و جای بزرگی از آشپزخانه را می گیرند. از خود بپرسید که برای شما داشتن میز آشپزخانه مهم است یا اپن بزرگ؟ اگر در آشپزخانه غذا خوردن را دوست ندارید و در پذیرایی غذا را صرف می کنید بهتر است از میز بزرگ استفاده نکنید و یا سوالی از قبیل: آشپزخانه را چگونه استفاده می کنید؟ در روز در آشپزخانه چه کارها می کنید و اهالی خانه چگونه  از آشپزخانه بهرمند می شوند؟ و …  با  سوال و جواب کردن خود و در نظر گرفتن نکات ریز اما بسیار مهم، برای داشتن آشپزخانه ی شیک و جادار به خود و آشپزخانه تان کمک کنید.

برای اینکه کارتان را راحتر پیش ببرید ما هفت روش برای دکور کردن آشپزخانه ی کوچک و دوست داشتنیتان ارائه می دهیم:

هشت روش برای سازماندهی کردن آشپزخانه ی کوچک

اگر آشپزخانه تان تنگ است ناراحت نباشید؛ همین الان با خواندن این نوشته شما به نحو احسن از آشپزخانه ی کوچکتان در حد ماکسیمم استفاده خواهید کرد. در آشپزخانه های تنگ حتی در مدت زمان کم، احساس راحتی نخواهید داشت. آشپزی کردن و جمع و جور کردن وسایل در داخل کمد و کابینت های تنگ و کوچک کار بسیار سختی است و میدانم که سخت در عذاب هستید. اما این به این معنی نیست که به بهانه ی کوچک بودن آشپزخانه تان، آن را در هم برهم نگهدارید و یا ساعت ها بی حوصله و بی انرژی برای پخت و پز وقتتان را در آشپزخانه اتلاف کنید. نگران نباشید. ما با راهکارهای جدید و فوق العاده به آشپزخانه تان چهره ی جذاب و جدیدی را خواهیم داد. به این ترتیب شما هم یک آشپزخانه ی دوست داشتنی و کوچولوی به درد بخور خواهید داشت جایی مثل آشپزخانه های روی مجله ها.

۱٫ رازهای پنهان

برای جلوگیری از دگرگونی ظاهری آشپزخانه، قفسه ها و لوازم خانگی از قبیل یخچال و فریزر را به طور مرتب در پشت پانل های مخصوص هم تراز و هم رنگ کابیت هایتان، از چشم دور نمایید. با این روش آشپزخانه مرتب و شیک، تمیز جلوه میدهد.

۲٫ فضای اضافی را دارا شوید

می توانید در آشپزخانه برای صرف وعده های غذایی از میز تاشو یا کشویی استفاده کنید و بعد از استفاده تا کنید. همچنین  می توانید از آن به عنوان پانل کشویی ها استفاده کنید.

۳٫ دیوارها را نادیده نگیرید.

در آشپزخانه های تنگ و کوچک، دیوارها یک نعمت بزرگی هستند پس آن ها را نادیده نگیرید. می توانید قفسه های کوچک شیک تعبیه کنید و در آن ها لوازم فلزیتان را بگذارید.

۴٫ قایم موشک

از مبلمان هایی که در آشپزخانه تان استفاده می کنید، می توانید در قسمت زیرین آنها کشویی تعبیه کنید و در داخل آن کتاب های آشپزی و چیزهایی که اکثرا زیاد در آشپزخانه می خواهید در دسترستان باشد را داخل آن بگذارید.

۵٫ از بلندی نهراسید.

برای اینکه از تمام فضای آشپزخانه بتوانید به نحو احسن استفاده کنید، سعی کنید از کف تا سقف آشپزخانه را با کابیت ها پر کنید. چراکه؛ با ظاهر شیکی که دارد آشپزخانه هم زیبا دیده می شود و به علاوه آشپزخانه از نظر طولی و عرضی بزرگ دیده می شود و تمام اشیا و لوازم آشپزخانه در آنها جاگذاری شده و حس خفگانی را برطرف می کند.

۶٫ لوازم برقی را با کابینت های آشپزخانه یک پارچه کنید.

کابینت ها را با لوازم برقی آشپزخانه یکپارچه کنید. برای مثال فر و مکروفر که لوازم برقی محسوب می شوند را با کابینت ها یکپارچه کرده و ظاهری مدرن و شیک به آشپزخانه بدهید.

۷٫ گوشه کنارهای آشپزخانه را استفاده کنید

در گوشه های آشپزخانه به جای کابینت و کمد و کشویی از قفسه ها استفاده کنید، چرا که هم استفاده اش راحت است و هم از نظر ظاهری آشپزخانه را از روتین بودن دور می کند. در قفسه ها با استفاده کردن از اشیایی تزییناتی و زیبا می توانید زیبایی ببخشید و به آشپزخانه تان نمادی از شخصیت و روحیه ی منحصر به فرد را القا کنید.

۸٫ رنگ مناسب و درخور انتخاب کنید

رنگ ها از نظر روانشناسی تاثیرگذارترین ها در روح و روان آدمی هستند پس باید دقت کافی را در مورد رنگ ها و انتخاب رنگ ها داشته باشیم. بازی با رنگ ها در عین لذت بخش و هیجان انگیز بودن میتواند با اندکی بی دقتی خطرات روحی و روانی در پی داشته باشند. پس برای آشپزخانه تان، رنگ های پاستل کم رنگ و روشن استفاده کنید. آشپزخانه را هم عریض هم طویل نشان می دهد و انرژی مثبت را به شما منتقل می کند. از رنگ های تند و غلیظ استفاده نکنید، چرا اشتهایتان را کور می کنند.

خب دیگر خانم های عزیز پیشنهادهای ما به آخر رسیده، الان وقت شماست که دست بجنبانید و آستین بالا بزنید، یک نگاهی به  آشپزخانه‌تان بکنید و سر وسامانش بدهید.

درباره شبنم گلکاریان

شبنم گلکاریان
معمار داخلی؛ پژوهشگر ارشد معماری از دانشگاه خاور نزدیک قبرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Watch Dragon ball super