شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

استاد خاماچی: ائل گلی به اندازه کافی آباد شده است!

اسپند؛ دونه دونه

امیر قلعه‌نویی که به حق یکی از اساتید سخن به حساب می‌آید در جدیدترین درافشانی خود گفته: «کاش حسن روحانی از تراکتورسازی تعریف نمی‌کرد، زیرا بعد از این کار، همه چیز برعکس شد»

عاجزانه از رییس‌جمهور محترم می‌خواهیم از مقام هشتمی تراکتورسازی در جدول لیگ، اینقدر تعریف نکند و کمی هم از استقلال‌ مایه بگذارد که الهی به کف گرم لیگ بخورد تا دل امیرخان خنک شود.

کارتون: فاطمه ابوالهانی

احساس تکلیف هفته

رئیس ستاد انتخابات کشور گفته است: «در استان‌ آذربایجان‌شرقی، دو میلیون و ۹۰۹ هزار و ۲۰۸ نفر واجد شرایط رأی دادن هستند.»

حالا خودتان حساب کنید ببینید شما در بین آن دو میلیون نفر قرار دارید، در جمع آن ۹۰۹ هزار نفر هستید، یا آن ۲۰۸ تای آخری؟! اگر بین هیچ‌کدام از اینها نیستید، حتم بدانید که فقط واجد شرایط رأی دادن نیستید، وگرنه کلاً هستید و وجود دارید. حالا کناری،گوشه‌ای، توی بغلی چیزی. اصلاً دل‌شکسته و غمگین نشوید، شما هم روزی واجد می‌شوید و لااقل این چند صباح باقیمانده تا انتخابات، وارد آمار می‌شوید و احساس مهم بودن و شهروند بودن به شما دست می‌دهد.

اما حالا که وقت دارید و هنوز واجد نشده‌اید، دست به دعایی چیزی ببرید تا یک ستادی تشکیل شود و یک رئیسی داشته باشد که آمار بیکاران، معتادان، افسردگان، کارتن‌خوابان و… را با این دقت و ظرافت در بیاورد.

کارتون: فاطمه ابوالهانیشهر …

در جلسه ‌شورای شهر این هفته، همه حسابی از خجالت همدیگر درآمده‌اند و شهردار و فرماندار و مخصوصاً اعضا، مدام باهم شوخی کرده‌اند و حرفی را بی‌جواب زمین نگذاشته‌اند تا بساط بدون‌شرح ما در پوتوشکا جور شود.

شهردار تبریز در این جلسه گفته است: «شهرداری در سال آینده حدود ۷۰۰ میلیارد تومان به عنوان حقوق کارمندان خود پرداخت خواهد کرد و شورا در بحث بودجه غیر نقدی باید به شهرداری کمک کند تا این مسئله به خوبی پیش رود.»

وی ادامه داده: «در گذشته در مورد تملک‌های  شهر اشتباهاتی صورت گرفته که باید آنها را اصلاح کنیم.»

این‌ها را داشته باشید تا ببینیم جواد ششگلانی، عضو شورای اسلامی شهر چه پاسخی داده‌اند. ایشان گفته‌اند: «از جیب دیگری نمی‌ توان برداشت و برای خود خرج کرد و باید بر اساس آنچه که داریم برنامه‌‌ریزی کنیم. وقتی پول نداریم، چرا باید ساختمان ده طبقه درست کنیم؟

باید تملک‌های غیرضروری را حذف و به حل مسیرهایی که مردم در عبور و مرور از آنها دچار مشکل می‌شوند، بپردازیم.

مردم گله می‌کنند که بدهی‌هایشان پرداخت نمی‌‌شود. دینمان اجازه این کار را به ما نمی‌‌دهد که با وجود بدهی‌ها، به مسائل دیگر و سایر هزینه‌ها بپردازیم.

همه می‌خواهند شهر پیشرفت کند ولی از قدیم گفته‌اند که پایمان را به اندازه تشکمان دراز کنیم.»

ما نمی‌‌دانیم این قدیم چقدر قدیم بوده، احتمالاً خیلی قدیم بوده، چون در قدیمِ ما، به اندازه گلیم یا نهایتاً لحاف دراز می‌کردند و احتمالاً در قدیمِ جناب ششگلانی، روی هرچی دم دست بوده دراز می‌کرده‌اند.

با توجه به این قدمت، یاد حکایتی قدیمی می‌افتیم که احتمالاً ایشان در استقبال از فرمایشات شهردار، از این حکایت الگوبرداری کرده‌اند که به ذکر آن می‌پردازیم:

قدیم‌ترها آقای «ب» به آقای «الف» بدهکار بوده‌اند. آقای الف آخرش بعد از اینکه از پیغام پسغام جواب نمی‌‌گیرد، می‌رود در خانه آقای ب. اتفاقا می‌بیند دم در نشسته و هوا می‌خورد. الف به او می‌گوید: داداش، پول ما را چرا نمی‌‌دهی؟

ب با اعتمادبه‌نفس می‌گوید: «مگر نمی‌‌بینی؟» و به پشته‌های خار اشاره می‌کند که جلوی خانه و بغل دیوار ریخته‌اند. الف هم لابد می‌گوید اینها چه ربطی به طلب من دارد؟

و اینجاست که جواب تاریخی ب منعقد می‌گردد. ب می‌گوید: «این خارها اینجا جمع شده‌اند تا گوسفندانی که از اینجا گذر می‌کنند و به صحرا می‌روند یا از آنجا برمی‌گردند، پشمشان گیر کند به خارها و من آن پشم‌ها را تا آخر تابستان جمع کنم و بفروشم و پول تو را بدهم.»

الف پوزخندی می‌زند و ب می‌گوید: «من هم باشم می‌خندم. حقت را نقد دیدی.»

کارتون: فاطمه ابوالهانیبهروز خاماچی یک عضو دیگر شورای اسلامی شهر تبریز، وسط این حق و حساب، گفته: «تحریکاتی شروع شده که همه علیه ما هستند. از تبریز چیزی در خبرهای کشوری برده نمی‌ شود.

گردشگران خارجی برای دیدن هتل‌های  شهر ما نمی‌‌آیند، چون هتل‌ها از کشور آنها به ما آمده است. ما ربع رشیدی را داریم که در زیر زمین تونل‌هایی دارد که به بسیاری از نقاط شهر دسترسی دارد. دستوری داده شود تا توسط سازمان گردشگری و عمران، دو سه کیلومتر از آن تونل‌ها باز شود تا مردم بیایند ببینند در تبریز چه تمدنی بوده است، تا کی به عمران پارک ائل‌گلی ادامه خواهید داد؟ این پارک به اندازه کافی آباد شده است!

خاماچی افزود: گردشگران پس از دیدن تعداد معدود مکان‌های  تاریخی بیکار خواهند نشست، پس سایر ارزش‌های  تاریخی تبریز را نیز باید نمایان کنیم.»

این استاد سخن البته نگفته‌اند، دقیقاً چه کسانی و چه‌جور تحریکاتی انجام داده‌اند؟ و مانده‌ام چرا آقای ششگلانی به ایشان تذکر نداده‌اند که آدم باید به اندازه تشکش، نمایان کند.

المیرا خاماچی دیگر نماینده شورای شهر تبریز در ادامه گفته‌اند: «در برخی مناطق به قدری آسفالت شده که سرعت گیرها در آسفالت چاله شده‌اند.»

این جمله از بس بار طنز دارد که جا دارد به آن سیمرغ بلورین طنز اعطا گردد.

و رسول درسخوان، یکی دیگر از اعضای شورا در توضیح میدان صاحب‌الامر گفته‌اند: «میدان نقش جهان اصفهان، از این میدان الهام گرفته شده است.» که ادعای باطلی نیست، و امیدواریم باعث و بانیان بی‌توجهی به آن، بی‌تشک بمانند و نتوانند دراز کنند. بگویید آمین.

ایرج شهین باهر، دیگر عضو شورای شهر گفته: «ما فقط جلسه گذشته‌ایم و هبه داده‌ایم.» که باز خوب است، بعضی‌ها اول هبه می‌دهند و بعد جلسه می‌گذارند.

احتشام حاجی‌پور برای اینکه در خلق گل‌واژه از دیگر همکاران عقب نماند، گفته: «ایجاد پیاده‌راه، یکی از مشخصه‌های شهرهای مهم دنیاست و برای اینکه کلاس شهر را افزایش دهیم، باید چند پیاده راه ایجاد کنیم.» که باید بگوییم ایشان یا حرف‌های آقای ششگلانی را نشنیده‌اند یا تشکشان جا زیاد داشته و یا روش‌های بهتری برای دراز کردن داشته‌اند.

حاجی پور همچنین «خواستار افزودن حداقل هزار تاکسی مدرن به ناوگان تاکسیرانی شهر تبریز شده‌اند که رانندگانش به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند.»

کارتون: فاطمه ابوالهانیضمن دریافت سیمرغ بلورین از خانم خاماچی و اعطای یکجای دیپلم، فوق دیپلم و سیمرغ به ایشان، باید بگوییم که جناب حاجی‌پور یا نمی‌‌دانند ۱۰۰۰ چه عددی است و یا انگلیسی را فقط توی فیلم‌ها با زیرنویس فارسی شنیده‌اند و یا در عمر شریفشان سوار تاکسی نشده‌اند. از راننده تاکسی‌های محترم هم خواهانیم پول خرد توی ماشین بگذارند تا مجبور به تغییر زبان نشوند.

سعید محدث رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز هم گفته: «یک سری ادارات تنبل نمی‌ توانند بودجه را از تهران به تبریز بیاورند، پیشنهاد می‌کنم در تهران دفتری ایجاد کنیم که مصوبات شورا را در آنجا به وزارتخانه‌ها برساند و ما این همه به شهرداری فشار وارد نکنیم.»

که حرف ایشان در مقابل پیشنهادات دیگر دوستان، همان دم‌دم‌های تشک جا می‌شود، که خواهش می‌شود لطفا رسیدگی کنید.

وی در ادامه گفت: «سال ۲۰۱۸، در چشم به‌هم زدنی فرا خواهد رسید و گردشگرانی که از خارج به تبریز می‌آیند، به صورت دسته جمعی حرکت خواهند کرد و از محور مجموعه گردشگری بازدید خواهند کرد و در این راستا باید سریعاً عمارت ساعت تخلیه شود.»

که جا دارد از ایشان بابت این میزان از تخیل، خواهش کنیم، ارباب حلقه‌های نسخه ترکی را بنویسند که در ۱۰۰۰ نسخه منتشر کنیم و بگذاریم توی تاکسی دوستانی که به زبان انگلیسی مسلط شده‌اند.

اما در نهایت این آرزوی جناب حاجی پور را بخوانیم و آمین بگوییم: «امیدوارم روزی برسد که افرادی به شورا بیایند که مورد قبول خودم باشند و تبریز را آباد کنیم.»

به قول فامیل دور: من دیگه حرفی ندارم.

کارتون: فاطمه ابوالهانیجمع اقتصاددانان

دبیر شورای عالی اصولگرایان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: «اهداف و برنامه‌های اصولگرایان در استان مبنی بر تعالی اهداف اقتصادی و رونق اقتصادی بوده و عدالت اجتماعی را دنبال می‌کنیم.»

این دوستان که قبلا شعار اقتصادی نمی‌‌دادند، خانواده اقتصاد را به هم پیوند دادند. یعنی حالا که صاف رفته‌اند سر اصل مطلب و می‌خواهند اهدافش را تعالی دهند و خودش را رونق، ببینید چه اتفاقاتی قرار است بیفتد؟

درباره روزنامه سرخاب

روزنامه سرخاب

یک نظر

  1. Avatar

    سلام.وبسایت جامعی دارید.خیلی خیلی ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Watch Dragon ball super