پنج شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۳

خلاق با اخلاق

«خلاق با اخلاق»

نوشتن در غم فراق مردی که خود سال‌ها با اهالی رسانه و مطبوعات مأنوس بود و قلم هر یک از دوستان رسانه‌ای را می‌شناخت، باری سخت و دشوار است. هنوز شوک درگذشت ناگهانی آن یار سفر کرده، همگان را به بهت و حیرت فرو برده است.

مرحوم دکتر محمد محمدپور؛ جزو معدود مدیران فرهنگی استان بود که خدمت در عرصه هنر را از کارمندی ساده در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع کرد و پس از سال‌ها فعالیت در مسؤولیت های مختلف، در نهایت با قبول تصدی مدیرکلی توانست ایده‌های خلاقانه خود در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه را پیاده کند.

اشراف خارق‌العاده او در رشته‌های مختلف هنری و شناخت دقیق از هنرمندان فعال استان، برای بسیاری از اهالی فرهنگ قابل تحسین بود، به گواه همکاران رسانه‌ای؛ محمدپور برخلاف دیگر مدیران؛ اگر با سخن یا درخواستی غیرکارشناسی شده، سیاسی، بدون مطالعه و مغرضانه از سوی رؤسای بالاسری‌ مواجه می‌شد، همواره مدافع هنرمندان و اهالی مطبوعات بود. این امر بارها تکرار شد که تا جایی که در اواخر عمر با برکتش؛ حتی مورد تفقد!!! برخی از مدیران ارشد استان قرار گرفت.

مرحوم دکتر محمدپور در دوران چهار ساله مدیریت که همراه با کاهش شدید اعتبارت فرهنگی استان به کمترین میزان ممکن در طول ادوار مختلف رسیده بود؛ نه تنها حمایت از انجمن های مختلف هنری و رسانه ای را تعطیل نکرد، بلکه با تشکیل انجمن های تخصصی جدید و جذب اعتبارات مختلف استانی و ملی، توانست در عرصه عمرانی و توسعه فضاهای فرهنگی استان نیز اقدامات ارزشمند و ماندگاری داشته باشد.

خلاقیت مدیرکل فقید فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در جلب مشارکت بخش خصوصی در راستای توجیه سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ و هنر و توجه به اقتصاد فرهنگ زبانزد عام و خاص بود، کیست که نداند تعداد سینماهایی که به همت بخش خصوصی در دوران مدیریت مرحوم دکتر محمدپور راه‌اندازی شد، افزایش چند برابری با گذشته دارد. همین مسأله در دیگر عرصه ها نیز مشهود است.

نوع نگاه و اعتقاد عمیق ویژه مرحوم دکتر محمدپور به رسانه های استان به وضوح در سخنانش قابل درک بود. هیچ‌گاه نگاه فرمایشی، تشریفاتی و یا دستوری نسبت به مطبوعات نداشت و همواره به رویکرد تعاملی معتقد بود، اگر خطاب به مطبوعات محلی می‌گفت؛ «نقادی حق شماست»، بلافاصله عنوان می‌کرد که نقد را ابتدا از بنده آغاز کنید. چنانکه بارها مورد نقد رسانه های استان قرار گرفت و در اوج اخلاق با عملکرد خود پاسخگوی مسائل طرح شده بود. آرزو به دل ماندیم این رویه نه در سخنرانی‌های شیک و مجلسی روز خبرنگار، بلکه در عمل از سوی مدیریت ارشد استان پیگیری شود.

بی‌تعارف و اغراق؛ خانه مطبوعات و رسانه‌های آذربایجان‌شرقی در دوران مدیریت مرحوم دکتر محمدپور، طلایی‌ترین روزهای خود را سپری کرد، چنانکه طبق آمارهای موجود؛ از بدو تأسیس خانه مطبوعات استان تاکنون بیشترین حمایت‌ها، برنامه‌ها و دوره های آموزشی با نگاه هوشمندانه مدیرکل فقید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان محقق و عملیاتی شد.

اما امروز در غم فردی سوگواریم که تلخ‌ترین ادبیات اطرافیان را با شیرین‌ترین کلام پاسخ داد و حتی با علم به تخریب عده‌ای از دوست‌نمایان، همواره با گشاده‌رویی و لبخند پذیرای حضور آنان در خانه فرهنگ بود، هیچ ادعایی نداشت و اعتقادش کار بود و تلاش. روحت شاد مرد اخلاق، آقای ادب، جناب آقای دکتر محمد محمدپور.

درباره مرتضی شفیعی

مرتضی شفیعی

همچنین ببینید

میراثدار شعر شیعی ؛استاد محمد عابد

امروز ناباورانه و با هزار تأسف باید پذیرفت كه عابد حسن ختامی بر سلسله شاعران معرفت پیشه و حكیم بود كه در میان ما غریبانه زیست و غریبانه از دست رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Watch Dragon ball super